Wednesday, December 9, 2009

30 Tahun Pencarian...

Ahli sufi tdk merasa akan kehidupannya yg di alami kerana bgnya ia cuma mimpi.. mereka tdk dapat membezakan antara kesakitan dan kesenangan. Bahkan mereka memilih utk kesusahan krn membuatkan ia tdk bergantung kpd selainNYA.

"Selama 30 tahun aku mencari diriku, bila kutemui, baru kurasa kehidupan setelah kematianku, sdgkan jasadku blum lagi mati.."

"Suatu hri ada org kaya menjemput seorang miskin yg hina di mata masyarakat, utk pergi kenduri dirumahnya, namun bila si miksin sampai ke rumah tersebut, dia dihalau krn wajahnya menakutkan dan kotor, dia pun pulang.

Pd mggu kedua, org yg sama menjemput spy ia hadir ke majlis kesyukuran, namun bila ia sampai, dia dihalau krn wajahnya yg kotor dan pakaiannya yg comot, dia pun pulang...
Mggu yg ke-3 terjadilah perkara yg sama, sewaktu dia pulang seseorang telah menegurnya seraya bertanya:

"Tuan, tuan datang bila dijemput, tuan pulang tanpa rasa kecewa bila dihalau, mengapa tuan tdk marah krn diperlakukan sdemikian rupa?"

Dia menjawab:
"Masakan saya marah, kamu lihat anjing, bila dipanggil ia datang, bila dihalau ia pergi.. anjing pun boleh buat sedemikian, inikan pula saya hamba Allah sebaik2 kejadian.."

Terdengar jawapan, org yg bertanya td terpaku bagai ditusuk panah ke juzuk hatinya lalu pitam krn terlhat keajaiban hati seorang insan berjiwa sufi.

"Bunuhlah dirimu dan kembali kpdNYA, robekkan jiwamu kosong, biar cuma ada DIA."

0 comments:

Post a Comment

 

Diriku..

"Tuhanku, sesungguhnya telah menolak aku semua alam ini dalam menuju kepada Mu. Dan sesungguhnya ilmuku telah memberhentikan aku dihadapan Mu kerana adanya kemurahan Mu." -Si Cacai hina-

Site Info

Doa Kekasih Allah...

“Tuhanku! Apa sahaja yang Engkau hendak kurnia kepadaku berkenaan dunia, berikanlah kepada musuhku dan apa sahaja kebaikan yang Engkau hendak kurnia kepadaku berkenaan akhirat, berikanlah kepada orang-orang yang berIman, kerana aku hanya hendakkan Engkau kerana Engkau. Biarlah aku tidak dapat Syurga atau Neraka. Aku hendak pandangan Engkau padaku sahaja.” -Rabi'atul Adawiyyah-

.....SUFI JALANKU..... Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers